Marketing tips voor elke (beginnende) ondernemer!

Creativiteit en originaliteit zijn tegenwoordig essentieel om jouw onderneming goed te profileren. Maar hoe doe je dat als je zelf niet echt thuis bent in de marketingwereld? Wij van Supreme Media gaan jou daarbij helpen! Met deze handige en makkelijke marketing tips heb je een goede basis voor jouw onderneming!

 

1 Help iemand, en iemand helpt jou.

Elke ondernemer is vroeg of laat afhankelijk van andere ondernemingen. Je kan simpelweg niet zelf eigen website bouwen, je marketing regelen, foto’s maken, het pand inrichten en de administratie doen. Je hebt mensen om je heen nodig, en tenslotte weten 2 mensen ook meer dan 1. Besteed wat vaker kleine klusjes uit aan andere ondernemers om je heen en ontzorg jezelf. De tijd die jij aan het zwoegen was om je administratie rond te krijgen, kan je nu beter gebruiken! Zo bouw je langzaam een kring met verschillende ondernemers om je heen, en als jij een unieke onderneming hebt die zij ook nodig hebben, is de kans groot dat zij daarna ook bij jou komen. Tada, je eerste (vaste) klanten!

2 Verandering van marketing strategie.

Alles op de wereld veranderd en ontwikkeld zich razendsnel. Dat heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Helemaal in de marketingwereld is het lastig om altijd up to date te blijven met de laatste ontwikkelingen. Je kan een hele strakke huisstijl hebben, je social media op orde hebben en ook je folder ligt overal, maar het levert nog steeds niet het gewenste resultaat. Probeer dan eens wat anders! Door elke keer op dezelfde manier te adverteren is je onderneming op een gegeven moment niet meer relevant om te volgen. Je bent simpelweg voorspelbaar, en niet interessant. Dus, wissel af en toe van marketing strategie! Door eens wat anders te proberen is de kans op nieuwe klanten groter en houd je het ook voor jezelf uitdagend.

3 Wees actief op social media.

Het klinkt cliché misschien, maar het belang van goed georganiseerde social media kanalen kan doorslaggevend zijn voor jouw marketing strategie. Bijna elke Nederlander tussen de 18 en 40 jaar heeft minimaal 1 account op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter. Er zijn tegenwoordig veel te veel populaire mediakanalen, het enige wat jij moet doen is erachter komen op welk kanaal jouw doelgroep het actiefste is, en plaatsen maar! Niet te vaak trouwens, 1 bericht per 2 dagen is meer dan genoeg. Mocht je meer willen over het zakelijk gebruik van social media, verwijzen we je graag door naar deze blog van een aantal weken geleden.

4 Zorg voor aanbevelingen.

1 Ding is na jaren nog altijd precies hetzelfde, mond tot mond reclame werkt nog steeds het beste. Zorg ervoor dat je tevreden klanten een korte recensie achterlaten op bijvoorbeeld Facebook, of LinkedIn. Als potentiële klanten zien dat hun voorgangers tevreden waren, kan dit net het laatste overtuigende zetje geven wat hun overzet tot actie, en jou benaderen.

5  Zoekmachine optimalisatie is belangrijk, erg belangrijk.

Als starter is je marketing budget klein en beperkt. Gelukkig is het grootste deel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is gratis. Meteen aan de slag dus! Ook hebben grotere bedrijven hun SEO vaak niet op orde, en dus liggen er kansen voor jou!
SEO bestaat uit 3 delen. Techniek, content en links. Met techniek bedoelen we het systeem dat jij gebruikt om je website te bouwen en te onderhouden. Content is moeilijker als startup. Met content bedoelen we elke letter die jij op je website hebt staan, inclusief afbeeldingen en eventuele video’s. Uiteraard zijn hier ook wel weer manieren voor. Als je WordPress gebruikt is het downloaden van bijvoorbeeld Yoast een absolute aanrader!

Uitgaande links zijn ook erg goed voor de marketing van je eigen berichten. Mocht je bijvoorbeeld een blog hebben, link dan bijvoorbeeld ook eens naar een andere blogpost van jezelf toe. Plaats een geschreven blogpost op je social media, en houd bij wat wel en niet aanslaat. Zo genereer je op een makkelijke en snelle manier clicks, en zo ontstaat er ook meer verkeer op je website en natuurlijk social media.

Wij van Supreme Media zijn ten alle tijden bereid om u te helpen en adviseren op het gebied van marketing, websites en huisstijlontwikkeling. Meer weten? Neem dan contact op met ons!